apríla 22, 2010
apríl 2010- Deň Zeme
„...Zem slzami dažďov vzlyká, polia a lúky prelieva,
tá bolesť kruto skrytá, na povrch sa pomaly prediera.
Utíš sa v zábave človek, veď Zem sa hromom ozýva,
pozri sa na nebo, hore, anjel Zeme ťa už volá.
Zastav sa na chvíľu, počúvaj, polej kvet a zasaď strom,
krásy našej Zeme počítaj a urob hneď prvý, správny krok. „ / D. Hevier /
Bolesti našej planéty sú čoraz viditeľnejšie. Ťaží ju nielen smog, ale i odpady a neekologické správanie ľudí. Už teraz vysiela signál S.O.S., ktorý býva zväčša tým posledným volaním o pomoc. A práve preto sme sa rozhodli vyburcovať všetkých k ochrane prírody a celej modrej planéty. Prostredníctvom rôznorodých aktivít sme sa na DEŇ ZEME snažili poukázať na problémy, ktoré ťažia našu Zem.
Pre lepšiu názornosť sme v tento deň prišli oblečení v jednotných farbách. Prváci v zelenej predstavovali všetko to, čo zo zeme vyrastá - byliny, stromy a kríky. Druháci zas v modrých tričkách symbolizovali všetko, čo zo zeme vyviera a hasí nám smäd- studničky, potoky, rieky, moria a oceány. Žltá na našom oblečení bola znakom slnečného žiarenia. Nezamerali sme sa však na jeho životodarnú silu, ale na škodlivý vplyv, ktorý je vďaka ozónovej diere čoraz výraznejší. Štvrtákom pripadla biela farba čistoty.
Po vypočutí rozhlasovej relácie, ktorá nás vyzývala k ohľaduplnému a šetrnému správaniu v prírode, sme sa pobrali na školský dvor. Tam nás čakalo sadenie mladých stromčekov. Každej triede bol pridelený jeden mladý smrek, ktorý sme v tento deň zasadili a o ktorý sa budeme po budúce roky starať. Zatiaľ je ešte slabučký, ale verím, že pri správnej starostlivosti z neho vyrastie mohutný a zdravý strom.
Jednou z najvýznamnejších aktivít tohto dňa bolo otvorenie náučného parku. O jeho vznik sa zaslúžila najmä pani učiteľka Balonová a žiaci druhého stupňa. Do takej krásy a rozmerov mohol vyrásť aj vďaka sponzorským darom a pomoci niektorých rodičov. My sme doteraz nemali možnosť dôkladne si ho popozerať. Vždy sme ho zahliadli len kútikom oka, keď sme prechádzali do telocvične. Naplno sme sa mohli pokochať jeho rozmanitosťou až v tento deň. Po trojročnom budovaní už boli všetky rastliny zakorenené a mnohé boli práve v kvete. Plochy parku sú podkladom odlišné, čo vystihuje rôzne prírodné spoločenstvá. Predná časť je štrková – v nej sú umiestnené vodné a jazerné spoločenstvá. Druhá časť je vysypaná bledou drťou – predstavuje záhradné spoločenstvo. Tretiu časť tvoria rastliny zasadené v kôrovom podklade – sú to zástupcovia lúčnych a listnatých lesov. Šiškový podklad v štvrtej časti predstavuje ihličnaté lesy a v piatej, skalkovej časti, sú umiestnené skalkové a vysokohorské rastliny. Pri každej rastline sú tabuľky s označením rastlín, ktoré je možné využívať na hodinách prírodovedy. Už onedlho nás čaká tematický celok o rastlinách, takže budeme mať možnosť opäť sa sem vrátiť.
Po slávnostnom prestrihnutí pásky sme spolu so žiakmi 3.A triedy vykopali rôzne druhy odpadu, ktoré zakopali v septembri na školskom dvore. Keďže my sme rovnakú akciu absolvovali prednedávnom, mali sme možnosť porovnať výsledky pokusov. Naše zistenia boli rovnaké -zvyšky potravín / ohryzky a šupky z ovocia / sa rozložili, kým ostatné predmety zostali úplne neporušené. Prekvapilo nás, že nepoškodený zostal aj tenký servítkový papier, u ktorého sme predpokladali aspoň nejaké zmeny.
K odpadkom, ktoré sme spoločne vykopali, pribudol onedlho ďalší odpad, ktorý sme vyzbierali okolo poľnej cesty smerom na Ďuriháj. Igelitové vrecia, ktoré sme si priniesli, boli veľmi rýchlo plné nielen papierov z potravín, ale aj z aviváže, či nápojov. Výnimkou neboli ani staré pneumatiky a rôzne druhy fólií. Nestačili sme sa čudovať, čo všetko ľudia dokážu do prírody vyviezť. Vriec, ktorých bolo presne 20, sme sa zbavili v záhradkárskej oblasti, kde bol pristavený veľkoobjemový kontajner.
Cieľom našej prechádzky však bolo aj zasadenie ročných „semenáčikov „/ dubov, bukov a javorov /, ktoré sme si samy vypestovali zo semienok. Mnohí nás od toho odrádzali, lebo sme ich mali umiestnené v triede na parapete, kde nemali dostatok chladu na prezimovanie. Ale vďaka našej starostlivosti nám zo semienok vyrástli asi 10 cm sadeničky, ktoré sa mali k svetu. Po dôkladnom popolievaní sme ku každej umiestnili paličku, aby sme ich našli, keď ich prídeme nabudúce zavlažiť.
Po dôkladnom vyumývaní rúk sme sa zamerali na skutočné poklady, ktoré nám príroda ponúkla. Okolité lúky boli totiž husto posiate prvosienkami a pľúcnikom lekárskym. Nazbierali sme nemalé množstvo, ktoré sme si dali v triede usušiť. Onedlho tak budeme mať možnosť spestriť si počas veľkej prestávky nápojový lístok aj bylinkovými čajmi. Keďže sme nerobili zbytočný hluk, mali sme možnosť vidieť aj šesť kusov srnčej zvere. Z diaľky sme síce nedokázali rozoznať, či ide o srnky alebo srncov, ale i tak sa nám zatajil dych pri ich sledovaní. Mali sme silný pocit chrániť tieto krehké tvory, aby aj ostatné generácie mali možnosť pokochať sa takýmto pohľadom.
Po ceste sa nám podarilo zmapovať aj jednu nelegálnu skládku odpadu, na ktorú určite v blízkej dobe upozorníme poľovníkov.
V areáli školy sme ešte robili frotáž kôry stromov, ktorú sme následne porovnali s tou, ktorú sme kreslili na hodine výtvarnej výchovy.
Po ukončení aktivít sme spoločne nainštalovali výstup nášho dvojtýždňového ekologického snaženia, ktorým bola planéta Zem so zašitou ozónovou dierou. I keď nám pri jej plátaní vystúpila na čelo nejedna kvapka potu, verím, že keby to našej Zemi pomohlo, deti by ani chvíľku neváhali a vynaložili by všetko úsilie na to, aby už nemusela viac prosiť o pomoc.
Prihlásiť na odber:
Zverejniť komentáre (Atom)
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára